می‌خواهی خودخواه باشی؟ پس من را نبین و به حرف من دقت نکن

By آذر ۱۰, ۱۳۹۶ بهمن ۲ام, ۱۳۹۶ کنشگری

اگر به شما بگویند که آیا می‌خواهی خودخواه باشی یا نه، احتمالا پاسخ‌تان منفی است. بیشتر ما خودخواهی را در رویکرد و وجهه‌ی منفی آن به کار می‌بریم‌، تا بی‌محلی و بی‌توجهی کسی را نقد کنیم. این بی‌توجهی، یا به بیان دیگر، توجه نامتعادل به خویشتن در رویارویی با دیگران، شکل‌های متفاوتی دارد. یکی از مهم‌ترین این شکل‌ها که در ساده‌ترین ارتباطات ما رخ می‌دهد، گوش نکردن درست همدیگر است. بسیاری از ما هر روز ناخودآگاه بدون این که حرف دیگران را درست گوش کنیم، نسبت به آنها و رویدادها واکنش نشان می‌دهیم.

بگذارید همین جا از تفاوت میان شنیدن و گوش کردن بگویم. کاری که بیشتر ما هر روز می‌کنیم، شنیدن است. یعنی بدون دقت به حرف دیگران، بدون فهمیدن درست آن، بدون فکر کردن به گفته‌ها، تنها آنها را می‌شنویم و زود واکنش نشان می‌دهیم. یک گوش‌مان در می‌شود و گوش دیگرمان دروازه. هستیم، می‌شنویم، اما اصلا متوجه نمی‌شویم. این رویکرد نشانه‌ای از آن است که دیگران را درست نمی‌بینیم و با در نظر گرفتن خودمان، فقط در پی رسیدن به و انجام دادن خواسته‌های خود هستیم. این جاست که شکلی از خودخواهی بروز پیدا می‌کند.

تصویر اصلی کاری از Broad Street Studio

گوش کردن فعال

البته همه‌ی ما به دنبال رسیدن به و انجام خواسته‌های خود هستیم. اما این تلاش کیفیت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد. گوش کردن، آن هم گوش کردن فعال یکی از ابزارهای کیفیت‌بخشی به تلاش‌های ماست.گوش کردن فعال که در برابر شنیدن قرار می‌گیرد، یک فرآیند ناخودآگاه است که با شنیدن، تنها آغاز می‌شود. این که می‌گویم فرآیند فکر نکنید که طولانی است، نه، شاید اصلا متوجه‌ش هم نشوید. شما می‌شنوید، اما این بار حواستان به آن چه می‌شنوید هست، به واژه‌ها دقت می‌کنید، تلاش می‌کنید هرجا که شک و نافهمی رخ داد، از گوینده بپرسید، درباره‌ی آنچه شنیدید فکر می‌کنید و در همه‌ی این مدت، حتا از فکر کردن به پاسخ هم پرهیز می‌کنید. این می‌شود گوش کردن.

داستان گوش کردن فعالانه که مبحثی از مهارت ارتباط موثر است، خود داستان مهمی است که در اینجا بیشتر به آن نمی‌پردازم و تا در کارگاه آموزشی ارتباط موثر بیشتر بگوییم. اینجا فقط می‌خواستم به اهمیت دقت کردن به دیگران و اهمیت دادن به حرف‌ها و رفتارهایشان اشاره کنم و بگویم:

اگر واقعن دوست داری آدمی خودخواه باشی، پس حرف دیگران را با دقت گوش نکن، همیشه دنبال واکنش و پاسخ دادن سریع باش، تلاش دیگران، حضور دیگران، توانمندی‌ها و علاقه‌ها و خواسته‌های دیگران را نبین و به آنها بی‌توجه باش، و در یک کلام، فقط خودت را در نظر بگیر.

هرچند من این کار را پیشنهاد نمی‌دهم و بعید می‌دانم چنین روشی در گذر زمان به کسی کمک کند که به خواسته‌هایش برسد، اما خب این هم راهی است دیگر، راه خودخواهی.

درباره‌ی کارگاه ارتباط موثر بیشتر اینجا بخوان: کارگاه ارتباط موثر

به ما بپیوند:
کانال تلگرام: @gabbehteam1

موسسه‌ی گبه © | ساخته شده با