هنر همچون درمان؛ مه در لندن، پژواک چیدمان سنگ‌ها

By بهمن ۶, ۱۳۹۶ بهمن ۸ام, ۱۳۹۶ هنر و زندگی

هنر همچون درمان. نقاشی جیمز ابوت مک نیل ویسلر۱، ناکترن: رود پل باترسی، ۱۸۷۸

اسکار وایلد۲ با اشاره به محبوب‌ترین هنرمند روزگارش ویسلر می‌گوید: «تا وقتی ویسلر نقاشی را شروع نکرده بود، لندن مه نداشت.» منظور وایلد این نبود که مردم به لایه‌ی ضخیم بخارهایی که بالای آب‌های جاری در پایتخت انگلستان جمع می‌شدند، نگاهی نینداخته بودند. منظورش این بود که تجربه‌ی دیدن مه تا وقتی که هنرمندی از طریق استعدادش به آن، جایگاه رفیقی نداده بود جالب و هیجان‌انگیز قلمداد نمی‌شد.

هنر عالی این قدرت را دارد که ما را نسبت به جاذبه‌های غذاخوری‌های جاده‌ای آمریکا (ادوارد هاپر۳)، غنای مخمل در کنار پوست (تیتیان۴)، شکوه صنعت مدرن (آندره گورسکی۵) یا پژواک چیدمان هنرمندانه‌ی سنگ‌ها در منظره (ریچارد لانگ۶) حساس کند.

برگرفته از کتاب «هنر همچون درمان» اثر آلن دوباتن۷ و جان آرمسترانگ۸، ترجمه‌ی مهرناز صباح

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوند.
کانال تلگرام: @gabbehteam1

۱. جیمز مک‌نیل ویسلر

جیمز ابوت مک نیل ویسلر ‏ (۱۹۰۳ – ۱۸۳۴) نقاش برجسته و جنجالی آمریکایی و خالق تابلوی مشهور «آرایش در سیاه» و «خاکستری: مادر ویسلر» است.
در قرن نوزدهم میلادی با مورد توجه قرار گرفتن امپرسیونیسم در پاریس، هنرمندان از تمام جهان به پاریس می‌آمدند تا در تماس مستقیم با آن قرار گیرند. این هنرمندان در بازگشت، تازه یافته‌های این جنبش و نیز نگرش نوین خود را به عنوان طغیان کننده‌ای علیه تعصبات و قراردادهای جهان بورژوازی، با خود به ارمغان می‌بردند. از جمله این هنرمندان که از بانفوذترین باورمندان این آیین جدید (امپرسیونیسم) در خارج فرانسه بود. جیمز اَبُت مک نیل ویسلر بود. (ویکی‌پدیا، بهمن ۹۶)

۲. اسکار وایلد

اسکار فینگل اُ. فِلاهرتی ویلز وایلد که به نام هنری اسکار وایلد معروف است، (۱۶ اکتبر ۱۸۵۴ تا ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰)، شاعر، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه ایرلندی بود. (ویکی‌پدیا، بهمن ۹۶)

۳. ادوارد هاپر

ادوارد هاپر (Edward Hopper) (زاده‌ی ۲۲ ژوئیه ۱۸۲۲، درگذشت ۱۵ می ۱۹۶۷) یک نقاش و چاپگر واقع‌گرای آمریکایی بود. شهرت بیشتر هاپر بابت نقاشی‌های رنگ روغنی او بود. او تاثیرات بسیاری بر نقاشان پاپ و واقع‌گرای دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ گذاشت. نشان دادن حس تنهایی، دورافتادگی و بیگانگی بین آدم‌ها و طبیعت از شاخصه‌های کارهای او بود. صحنه‌های روستایی و شهری او، بازتابی از دیدگاه ویژه‌ش به سبک مدرن زندگی در آمریکا بود. (ویکی‌پدیا، بهمن ۹۶)

۴. تیتیان / تیسین

تیتسیانو وچلی (به ایتالیایی: Tiziano Vecelli) مشهور به تیسین (به فرانسوی: Titien) (حدود ۱۵۷۶-۱۴۸۷)، نقاش و نگارگر ایتالیایی سده شانزدهم میلادی است. او از معروف‌ترین اعضای مکتب ونیز در قرن شانزدهم میلادی بود. او یکی از استادان نامدار دوران رنسانس است که معاصرانش او را «خورشیدی در میان ستارگان خُرد» می‌دانستند. (ویکی‌پدیا، بهمن ۹۶)

۵. آندریاس گورسکی

آندریاس گورسکی (زاده‌ی ۱۹۵۵ میلادی) عکاس معماری و منظره‌ی آلمانی تبار است.

۶. ریچارد لانگ

ریچارد جولین لانگ (زاده‌ی ۲ ژوئیه ۱۹۴۵) مجسمه‌ساز انگلیسی و یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان بریتانیا است. لانگ تنها هنرمندی است که چهار بار در فهرست نهایی جایزه‌ی تِرنِر (Turner Prize) قرار گرفته و در سال ۱۹۸۹ آن را برده است. او هم‌اکنون در شهر زادگاهش، بریستول زندگی می‌کند.

۷. آلن دوباتن

اآلن دوباتن (به فرانسوی: Alain de Botton) نویسنده، فیلسوف و مجری تلویزیون ساکن بریتانیا است.
کتاب‌های او موضوعات مختلفی را به شیوه‌ای فلسفی با تاکید بر ارتباط آن با زندگی روزمره بررسی می‌کند.
دوباتن دوره‌ی دکتری فلسفه را در دانشگاه هاروارد آغاز کرد ولی برای نوشتن کتب فلسفی به زبان ساده، آن را نیمه کاره رها کرد. مهم‌ترین کتاب‌های آلن دوباتن، تسلی بخشی‌های فلسفه، هنر سیر و سفر و پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند، نام دارند. (ویکی‌پدیا، بهمن ۹۶)

۸. جان آرمسترانگ

جان آرمسترانگ (زاده‌ی ۱۹۶۶) فیلسوف و نویسنده‌ی بریتانیایی است که در استرالیا زندگی می‌کند.

موسسه‌ی گبه © | ساخته شده با