خلوت‌گزینی مجالی برای اندیشیدن – هانا آرنت / ادوارد هاپر

By دی ۳۰, ۱۳۹۶ بهمن ۲ام, ۱۳۹۶ هنر و زندگی

خلوت‌گزینی، مجالی برای اندیشیدن؛ نقاشی از ادوارد هاپر۱، Automat، ۱۹۲۷

هانا آرنت ۲ می‌گوید: «شخصیت درونی تنها کسی است که هیچ‌گاه نمی‌توانید از دست او فرار کنید جز این که فکر کردن را متوقف کنید.» خلوت‌گزینی مجالی برای اندیشین.

هشدار آرنت ارزش این را دارد که در دوران خودمان آن را به یاد بیاوریم. در جهان مملو از ارتباطات، جهانی که در آن، به طور مداوم و بلافاصله، می‌توانیم از طریق اینترنت با دیگران ارتباط برقرار کنیم و به ندرت به یاد می‌آوریم که زمینه‌هایی برای تفکر تنهایی ایجاد کنیم. ما صدها بار در روز ایمیل‌هایمان را بررسی می‌کنیم، در هر ماه هزاران پیام اینترنتی به دیگران ارسال می‌کنیم، به اجبار صفحات توییتر، فیسبوک و اینستاگرام را بالا و پایین می‌کنیم و از ارتباط تمام وقت با آشنایان و دوستان نزدیک به یکسان در رنج و عذابیم. ما در این صفحات، دوستانِ دوستان‌مان، عشق‌های قدیمی‌مان، مردمی را که به سختی می‌شناسیم، مردمی را که شناختشان ربطی به ما ندارد را جستجو می‌کنیم. ما مشتاق یک مصاحبت دایمی هستیم.

اما آرنت به ما یادآوری می‌کند که اگر استعدادمان برای تنهایی، یعنی توانایی‌مان برای تنها شدن با خود از را دست بدهیم، آن وقت توانایی‌مان برای اندیشیدن را از دست خواهیم داد. ما در معرض خطر قرار گرفتن در میان جمع هستیم. همان‌طور که او می‌گوید: «ما توسط آنچه که دیگران انجام می‌دهند یا به آن باور دارند در معرض خطر محو شدن هستیم.» در قفس پیروی کورکورانه از دیگران طولی نمی‌کشد که دیگر قادر به تشخیص درست از غلط یا زشتی از زیبایی نباشیم. تنهایی نه تنها یک حالت روانی است و برای رشد آگاهی و وجدان فردی ضروری است بلکه عملی است که فرد را برای مشارکت در زندگی اجتماعی و سیاسی آماده می‌کند. پیش از این که بتوانیم رابطه با دیگران را حفظ کنیم باید ابتدا یاد بگیریم که با خودمان ارتباط برقرار کنیم.

برگرفته از مقاله‌ی «ضرورت تنهایی»، نوشته‌ی جنیفر استیت، ترجمه‌ی مرتضی واعظ

۱. ادوارد هاپر

ادوارد هاپر (Edward Hopper) (زاده‌ی ۲۲ ژوئیه ۱۸۲۲، درگذشت ۱۵ می ۱۹۶۷) یک نقاش و چاپگر واقع‌گرای آمریکایی بود. شهرت بیشتر هاپر بابت نقاشی‌های رنگ روغنی او بود. او تاثیرات بسیاری بر نقاشان پاپ و واقع‌گرای دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ گذاشت. نشان دادن حس تنهایی، دورافتادگی و بیگانگی بین آدم‌ها و طبیعت از شاخصه‌های کارهای او بود. صحنه‌های روستایی و شهری او، بازتابی از دیدگاه ویژه‌ش به سبک مدرن زندگی در آمریکا بود. (ویکی‌پدیا، دی ۹۶)

۲. هانا آرنت

هانا آرِنْت (به آلمانی: Hannah Arendt) (زاده‌ی ۱۴ اکتبر ۱۹۰۶ در لیندن – لیمر، هانوفر – درگذشته‌ی ۴ دسامبر ۱۹۷۵ در نیویورک، آمریکا)، فیلسوف (فلسفه‌ی سیاسی) و تاریخ‌نگار زن آلمانی بود که تباری یهودی داشت. هانا آرنت یکی از مهم‌ترین متفکرانی بود که آرا و افکارش تاثیری ژرف در سده‌ی بیستم میلادی بر جای گذاشت. (ویکی‌پدیا، دی ۹۶)

در شبکه‌های اجتماعی به ما بپیوند.
کانال تلگرام: @gabbehteam1

موسسه‌ی گبه © | ساخته شده با